Υπάρχει μια έντονη συζήτηση σχετικά με το πόσο κοστίζει η κατασκευή μιας ιστοσελίδας ή ενός ηλεκτρονικού καταστήματος.

Η συζήτηση αυτή πηγάζει κυρίως από δύο πράγματα

α. Από τις τεράστιες αποκλίσεις σε τιμές μεταξύ εταιρειών.

Σίγουρα θα έχετε ακούσει ή θα έχετε δει προσφορά για κατασκευή ιστοσελίδας με 150€ αλλά και θα έχετε δει προσφορά ή απόφαση στo DIAVGEIA.GOV.GR για ιστοσελίδα που κόστισε δεκάδες χιλιάδες ευρώ (πχ ιστοσελίδα Υπουργείου Παιδείας).

β. Από το ότι οι υπηρεσίες διαδικτύου αποτελούν άυλες υπηρεσίες και συνεπώς είναι δύσκολο να κοστολογηθούν με ακρίβεια.

Δεν είναι προϊόντα όπου μπορούμε να συγκρίνουμε τιμές (πχ μέσω skroutz), ούτε πρόκειται για υπηρεσίες που έχουν μικρή απόκλιση σε τιμές (η ελάχιστη με τη μέγιστη προσφορά/τιμή που θα δούμε).

Η κατασκευή ιστοσελίδας στην Ελλάδα είναι εν πολλοίς “αμαρτωλή ιστορία” για δύο λόγους

α. Δεν απαιτεί άδεια, οπότε αρκετοί ερασιτέχνες (“εμπειροτέχνες” – αυτοδίδακτοι όπως θα λέγαμε) ασχολήθηκαν ή ασχολούνται με την κατασκευή ιστοσελίδων χωρίς να διαθέτουν την αντίστοιχη εμπειρία και επαγγελματισμό.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλές κακές ποιοτικά δουλειές. Η ποιότητα της μέσης ιστοσελίδας ή του μέσου ηλεκτρονικού καταστήματος στην Ελλάδα είναι πολύ χειρότερη από αντίστοιχες στη Δυτική Ευρώπη. Κατά τη γνώμη μας, στην εποχή του GDPR όπου τα προσωπικά δεδομένα έχουν ιδιαίτερη σημασία, η κατασκευή ιστοσελίδας θα έπρεπε να γίνεται μόνο από αδειοδοτημένες εταιρείες ή ελεύθερους επαγγελματίες. Όταν δεν μπορεί να χτίσει σπίτι ένας που δεν έχει άδεια πολιτικού μηχανικού ή όταν δεν μπορεί να ελέγξει τα οικονομικά μιας εταιρείας κάποιος ο οποίος δεν έχει αντίστοιχη άδεια, γιατί να μπορεί να κατασκευάζει μια ιστοσελίδα που θα εισάγονται προσωπικά δεδομένα και στοιχεία πιστωτικών καρτών κάποιος ο οποίος δεν έχει την αντίστοιχη άδεια;

Είναι πολύ συχνό φαινόμενο, μια ιστοσελίδα ή ένα ηλεκτρονικό κατάστημα που δεν συντηρείται να “καταρρέει”. Αυτό είναι κάτι που εγκυμονεί κινδύνους και εμπεριέχει τεράστιες ευθύνες για τον κατασκευαστή της ιστοσελίδας ή του eshop.

β. Στο θέμα των τιμών η κατάσταση θυμίζει ασανσέρ.

Αφενός εξευτελιστικές τιμές που προέρχονται κυρίως από τους παραπάνω “εμπειροτέχνες”.

Αφετέρου τιμές πολύ υψηλές οι οποίες δεν δικαιολογούνται από το ποιοτικό αποτέλεσμα και οι οποίες είτε έχουν να κάνουν με τη διαπλοκή λίγων εταιρειών στο χώρο του web development και το digital marketing με το κράτος (απευθείας αναθέσεις για ψηφιακά έργα υπερτιμολογημένα), είτε έχουν να κάνουν με το ότι μια μεγάλη εταιρεία web development / digital marketing “πουλάει” το brand της.

Στην WEB PROGRESS αναλαμβάνουμε συχνά τη συντήρηση μιας ιστοσελίδας ή ενός ηλεκτρονικού καταστήματος γιατί η επιχείρηση θέλει συνήθως να γλιτώσει από τον προηγούμενο/-ους προγραμματιστή/-ές ή από την προηγούμενη εταιρεία.

Για ποιους λόγους;

Πρώτον επειδή ο προηγούμενος προγραμματιστής εξαφανίστηκε. Άλλαξε διεύθυνση, άλλαξε επάγγελμα, άλλαξε χώρα. Ίσως και να έφτασε στα όριά του ή να “κλάταρε” έχοντας αναλάβει ένα project το οποίο τελικά δεν μπορούσε να φέρει σε πέρας.

Δεύτερον επειδή η προηγούμενη εταιρεία (συνήθως πρόκειται για μεγάλες εταιρείες) χρεώνουν υπέρογκα ποσά για ολιγόλεπτες εργασίες. Έχουμε ακούσει για χρεώσεις 300€ για δουλειά που παίρνει 2 λεπτά αλλά ο πελάτης δεν το γνωρίζει ότι αυτή η δουλειά παίρνει 2 λεπτά.

Ας ξεκινήσουμε από την αρχή

Και η αρχή είναι το hosting και το domain.

Δεν υπάρχει δωρεάν hosting και επίσης δεν υπάρχει δωρεάν domain.

Αν κάποιος σας πει ότι σας τα παρέχει δωρεάν, δεν σας λέει την αλήθεια. Δεν τα έχει βρει δωρεάν ούτε ο ίδιος οπότε θα σας τα χρεώσει με κάποιον άλλο έμμεσο τρόπο.

Κόστος Hosting;

Λίγες εταιρείες έχουν ιδιόκτητο hosting και αυτό είναι λογικό. Το κόστος συντήρησης ενός server είναι υπέρογκο, συνεπώς μια εταιρεία που κατασκευάζει ιστοσελίδες είναι απίθανο να διαθέτει και ιδιόκτητους servers. Για την ακρίβεια δεν γνωρίζουμε κάποια εταιρεία κατασκευής ιστοσελίδων στην Ελλάδα που να διαθέτει δικούς της ιδιόκτητους servers.

Όλες οι εταιρείες συνεργάζονται με κάποια εταιρεία hosting, είτε στην Ελλάδα, είτε στο εξωτερικό.

Συνεπώς κάθε εταιρεία πληρώνει το hosting που σας κάνει μεταπώληση.

Επίσης κάθε εταιρεία πληρώνει το hosting που σας δίνει δωρεάν. Ουπς!!! Εδώ υπάρχει ένα λάθος. Καμιά εταιρεία κατασκευής ιστοσελίδων δε θα σας δώσει δωρεάν κάτι που έχει ήδη πληρώσει σε μια εταιρεία hosting.

Από που σας συμφέρει να αγοράσετε hosting;

Ανάλογα με το project / ιστοσελίδα που διαθέτετε. Δεν είναι σκοπός του παρόντος άρθρου να αναλύσει τα είδη και τα κόστη hosting, αλλά περιληπτικά μπορούμε μόνο να αναφέρουμε τα εξής:

Αν είστε μια μέση επιχείρηση, αγοράστε hosting από μια εταιρεία κατασκευής ιστοσελίδων, αρκεί να ξέρετε από πού αγοράζει hosting αυτή η εταιρεία.

Αν είστε μια επιχείρηση που διαθέτει ιστοσελίδα ή eshop με τεράστιο μηνιαίο bandwidth/traffic (πχ 40.000 επισκέπτες καθημερινά), καλό είναι να αγοράσετε hosting κατευθείαν από την “πηγή” σε κόστος όμως πολύ μεγαλύτερο (να είστε προετοιμασμένοι για αυτό).

Η συμβουλή μας είναι σαφής.

Μην εμπιστεύεστε στο hosting με 1,90€ ανά μήνα. Αυτός που σας το δίνει σε αυτή την τιμή, για να βγάλει τα κόστη του, θα προσπαθήσει “να χωρέσει στο ίδιο δωμάτιο 20 ανθρώπους”. Πράγμα το οποίο, αντικειμενικά θα δημιουργήσει προβλήματα και επικίνδυνες καταστάσεις στο μέλλον.

Επίσης, μην εμπιστεύεστε το hosting με υπέρογκη τιμή. Το ότι είναι πιο ακριβό δεν σημαίνει ότι είναι και καλύτερο.

Το καθεστώς φορολογίας στην Ελλάδα

Πολλοί υποψήφιοι πελάτες δεν γνωρίζουν το καθεστώς φορολογίας στην Ελλάδα. Αγνοούν ότι αν πληρώσουν για μια υπηρεσία 100€ + ΦΠΑ (δηλαδή 124€) τότε στην “τσέπη” της επιχείρησης μπαίνουν σχεδόν το 50%.

Από τα 100€ (καθαρό ποσό) τα 25-28% περίπου είναι φόρος και επίσης άλλο ένα ποσοστό 22% – 27% είναι ΕΦΚΑ (αφαλιστικές εισφορές).

Αυτό σημαίνει ότι αν ο πελάτης πληρώνει 124€, η επιχείρηση στην ουσία έχει σαν κέρδος περίπου 50€.

Μόνο και μόνο αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό επιχείρημα για να καταλάβουμε γιατί είναι απάτη το “με 200€ πλήρες eshop”. Στην τσέπη της επιχείρησης θα μπουν κάτω από 100€. Τα υπόλοιπα θα πάνε στο κράτος. Είναι τουλάχιστον γελασμένος όποιος θεωρεί ότι θα παραλάβει eshop που θα λειτουργεί και θα έχει έσοδα, έχοντας η επιχείρηση που το δημιούργησε κέρδος 100€.

Τι καθορίζει το κόστος μιας ιστοσελίδας;

Η πολιτική μας στην WEB PROGRESS, είναι να “μην απαντάμε” στην ερώτηση “πόσο κάνει η κατασκευή μιας ιστοσελίδας” αν δεν έχουμε καταγράψει αναλυτικά τις ανάγκες της επιχείρησης για το λογαριασμό της οποίας θα φτιάξουμε μια ιστοσελίδα.

Τι καθορίζει όμως το κόστος μιας ιστοσελίδας;

Στην ουσία αυτό που καθορίζει το κόστος είναι η πολυπλοκότητα των υπηρεσιών που θα παρέχει (σαν ιστοσελίδα) και το πλήθος των πληροφοριών (κείμενα, φωτογραφίες, κλπ).

Τι εννοούμε με τον όρο πολυπλοκότητα υπηρεσιών;

Ας υποθέσουμε ότι η απλή εταιρική παρουσίαση είναι η βάση εκκίνησης: Μια απλή εταιρική παρουσίαση που θα περιλαμβάνει αρχική σελίδα, σελίδα ποιοι είμαστε, σελίδα επικοινωνίας, πιθανά μια σελίδα με portfolio της εταιρείας ή μια σελίδα με τους συνεργάτες.

Παρακάτω αναφέρουμε ενδεικτικά κάποιες υπηρεσίες / λειτουργίες οι οποίες ανεβάζουν το κόστος.

  • Η ενσωμάτωση υπηρεσίας booking /κρατήσεων σε μια ιστοσελίδα είναι μια extra υπηρεσία που ανεβάζει την πολυπλοκότητα, τις ώρες που θα απαιτηθούν για την κατασκευή συνεπώς και το κόστος.
  • Η ενσωμάτωση λειτουργίας eshop όπου ο πελάτης θα ψωνίζει μέσω πιστωτικής κάρτας επίσης αυξάνει το κόστος κατασκευής.
  • Η ενσωμάτωση λειτουργίας membership, όπου η ιστοσελίδα θα έχει περιοχή μελών, όπου κάθε μέλος πιθανά να μπορεί να πληρώνει online την ετήσια συνδρομή του επίσης αυξάνει το κόστος.
  • Η ενσωμάτωση γραφιστικών σχεδίων, εικονιδίων, κλπ, επίσης αυξάνει το κόστος.
  • Το πλήθος των πληροφοριών που θα εισαχθούν (προηγούμενα δεδομένα, αριθμός προϊόντων σε eshop, κλπ).
  • Συγγραφή κειμένων, μεταφράσεις, φωτογράφιση κλπ.
  • Η εισαγωγή ενός eshop στο Skroutz.
  • Η ενσωμάτωση λειτουργίας e-learning στην ιστοσελίδα.
  • Η ενσωμάτωση λειτουργίας video conferences.

Υπάρχουν πολλές ακόμα υπηρεσίες / λειτουργίες οι οποίες μπορεί να έχουν σαν συνέπεια την αύξηση του κόστους της ιστοσελίδας.

Σε γενικές γραμμές όμως αν η κατασκευή μιας ιστοσελίδας δεν περιέχει μία από τις παραπάνω λειτουργίες, τότε δεν υπάρχει λόγος το κόστος να είναι αυξημένο, να κοστίζει δηλαδή πάνω από 1.000 – 1.500€.

Πλήρες Eshop με 200€;

Έχει καταντήσει ανέκδοτο, όμως το βλέπουμε καθημερινά μπροστά μας σε διαφημίσεις στο Facebook ή στο Instagram.

Fake εταιρείες με fake σεμινάρια που υπόσχονται να σας κάνουν γκουρού της διαφήμισης στο διαδίκτυο και να πλουτίσετε μέσα από 5 απλά βήματα (όπως λένε).

Fake εταιρείες που υπόσχονται “πλήρες eshop με 200€” ή “εταιρική ιστοσελίδα με 150€”.

Fake marketeers ή διαφημιστές που θα σας οδηγήσουν στην επιτυχία (όπως υπόσχονται) αλλά που δεν γνωρίζουν τι είναι τα conversions στα Google Ads ή το Facebook Pixel.

Θα είμαστε σαφείς. Eshop με 200€ πολύ απλά δεν θα είναι eshop. Και eshop με 600€ ή με 700€ θα είναι eshop που δεν θα λειτουργήσει και που θα σας φορτώσει με περισσότερο άγχος ή με περισσότερο κόστος στο μέλλον.

Ναι, η online επιχείρηση έχει λιγότερο κόστος από το φυσικό κατάστημα. Γλιτώνετε ενοίκιο, λογαριασμούς ΔΕΚΟ, πιθανά και μισθούς υπαλλήλων, ωστόσο μην περιμένετε η online επιχείρηση να έχει μηδαμινό κόστος σε σχέση με το φυσικό κατάστημα.

Αν πληρώνετε 1000€ το μήνα για να μπαίνουνε 10 πελάτες την ημέρα και να ψωνίζει ο ένας, μην έχετε την απαίτηση με 1000€ να φτιάξετε ένα eshop που θα απευθύνεται σε όλη την Ελλάδα και θα έχει πολλαπλάσιες πωλήσεις από το φυσικό κατάστημα.

SEO σε δέκα μέρες;

Η ανάγκη για εμφάνιση της ιστοσελίδας σας στις πρώτες θέσεις των μηχανών αναζήτησης έχει δημιουργήσει ζήτηση για βελτιστοποίηση SEO (Search Engine Optimization) .

Η βελτιστοποίηση SEO θέλει πολύ κόπο και χρόνο. Μην εμπιστεύεστε όσους σας υπόσχονται SEO σε λίγες μέρες. Η Google θέλει κάποιες μέρες για να “καταλογογραφήσει” εκ νέου την ιστοσελίδα σας, για να την ανεβάσει ωστόσο αισθητά στα αποτελέσματα αναζήτησης θέλει πολύ περισσότερο καιρό (2 μήνες τουλάχιστον).

Κάνατε διαφημίσεις αλλά δεν είχατε πωλήσεις;

Πρόσφατα αναλάβαμε τις διαφημίσεις Google Ads ενός καταστήματος το οποίο έκανε και στο παρελθόν με τη βοήθεια μιας άλλης εταιρείας. Ο επιχειρηματίας με τον οποίο μιλήσαμε μας είπε ότι επί 1 χρόνο πλήρωνε σε μια εταιρεία 300€ το μήνα για Google Ads και συνολικά είχε 5-6 πωλήσεις. Με το που το ακούσαμε αυτό αμέσως σκεφτήκαμε ότι “κάτι βρωμάει”.

Του ζητήσαμε να μας δώσει πρόσβαση στον διαφημιστικό λογαριασμό. Μας είπε ότι ποτέ δεν είχε πρόσβαση σε κάποιο διαφημιστικό λογαριασμό. Από εκεί ξεκινούσε το λάθος.

Θα πρέπει να απαιτείτε από την εταιρεία που έχει αναλάβει τις διαφημίσεις Google Ads ή τις διαφημίσεις σε Facebook / Instagram να σας δώσει πρόσβαση στο διαφημιστικό λογαριασμό. Με τον τρόπο αυτό έχετε πλήρη γνώση για τα χρήματα που ξοδεύονται.

Custom κώδικας ή CMS;

Έχουμε αναφερθεί και στο παρελθόν στο συγκεκριμένο θέμα.

Αν δεν είστε ιδιοκτήτης τράπεζας ή τηλεοπτικού καναλιού ή μιας επιχείρησης με αντίστοιχη εμβέλεια (και budget), κατά 99% θα πρέπει να επιλέξετε κάποιο από τα γνωστά CMS. Συνιστούμε WordPress και Drupal για ιστοσελίδες, Συνιστούμε επίσης Opencart, WordPress, Magento και Prestashop για ηλεκτρονικά καταστήματα.

Επιλέξτε κάποιο από τα παραπάνω CMS για δύο λόγους:

α. Το CMS έχει πολύ μεγαλύτερη κοινότητα υποστήριξης. Ακόμα κι αν ο προγραμματιστής σας εγκαταλείψει (ή αν τον εγκαταλείψετε εσείς), εύκολα θα βρείτε κάποιον να τον αντικαταστήσει.

Η ιστοσελίδα που έχει κατασκευαστεί με custom κώδικα έχει το μεγάλο αρνητικό ότι εξαρτιέστε από τον προγραμματιστή που την έφτιαξε.

β. Το CMS έχει πολύ μικρότερο κόστος σε σχέση με την ιστοσελίδα ή eshop που έχει φτιαχτεί με custom κώδικα.

Στην WEB PROGRESS αναλαμβάνουμε πολλές φορές εργασίες μετατροπής μιας custom ιστοσελίδας (όπου απαιτούνται πολλές φορές γνώσεις κώδικα μόνο και μόνο για την εισαγωγή μιας εικόνας σε ένα άρθρο) σε ιστοσελίδα CMS.

Τι να προσέξετε – Χρήσιμες Συμβουλές.

Βάσει των παραπάνω, αν θελήσετε να φτιάξετε μια ιστοσελίδα ή ένα ηλεκτρονικό κατάστημα για την επιχείρησή σας, πρέπει να προσέξετε τα πιο κάτω ζητήματα:

1. Να μην αναλάβει την κατασκευή της ιστοσελίδας της επιχείρησής σας, ο ανιψιός σας επειδή “είναι καλό παιδί”, ή δεύτερος ξάδερφος ενός φίλου σας επειδή “ξέρει από κομπιούτερς”, ή ο γιος του γείτονά σας επειδή “θέλετε να βοηθήσετε το παιδί”.

2. Την κατασκευή της ιστοσελίδας της επιχείρησής σας πρέπει να την αναλάβει μια εταιρεία με ονοματεπώνυμο, με έδρα, με γραφείο, με σταθερό τηλέφωνο. Μην εμπιστεύεστε εταιρείες που δεν έχουν έδρα και που δεν έχουν σταθερό τηλέφωνο. Συνήθως είναι χομπίστες που είναι πολύ πιθανό σύντομα να σας εγκαταλείψουν.

3. Πριν συμφωνήσετε ζητήστε να δείτε portfolio. Κανονικά, στην ιστοσελίδα της εταιρείας που θα κατασκευάσει την ιστοσελίδα σας θα πρέπει να υπάρχει σε εμφανές σημείο portfolio, αν δεν υπάρχει ζητήστε να σας στείλουν. Στο portfolio που θα σας στείλουν, ελέγξτε ότι όντως στο κάτω μέρος των ιστοσελίδων υπάρχει το όνομα της εταιρείας με την οποία συζητάτε.

4. Ζητήστε συμφωνητικό. Απευθυνθείτε σε ένα δικηγόρο και ζητήστε να σας συντάξει ένα συμφωνητικό ή ζητήστε από την εταιρεία που θα σας φτιάξει την ιστοσελίδα να υπογράψετε συμφωνητικό. Χωρίς συμφωνητικό το “πλήρες eshop με 200€” συνήθως καταλήγει στο “είχατε καταλάβει λάθος”. Στο συμφωνητικό θα πρέπει να αναφέρονται με σαφή και αναλυτικό τρόπο τα στάδια κατασκευής της ιστοσελίδας και ο τρόπος και χρόνος πληρωμής.

5. Κατά τη διάρκεια κατασκευής μιας ιστοσελίδας ζητήστε να βλέπετε live demo και όχι screenshots. Μείνετε πιστοί στα χρονοδιαγράμματα παράδοσης υλικού ώστε να απαιτήσετε από την εταιρεία που κατασκευάζει την ιστοσελίδα σας να μείνει κι αυτή πιστή στα χρονοδιαγράμματα που έχετε από κοινού ορίσει.

6. Δουλέψτε καλά στο μυαλό σας το πώς θέλετε να είναι η ιστοσελίδα σας. Αν αλλάζετε συνέχεια γνώμη κατά τη διάρκεια της κατασκευής της είναι πολύ πιθανό να έρθετε αντιμέτωποι – όχι αδικαιολόγητα – με επιπλέον χρεώσεις.

7. Μην είστε λάτρης του “τζάμπα”. Η ιστοσελίδα είναι ο καθρέφτης της επιχείρησής σας. Όπως δεν θα διακοσμούσατε το κατάστημά σας με πράγματα που έχετε συλλέξει από τα σκουπίδια, έτσι η ιστοσελίδα σας δεν πρέπει να περιέχει (κατά τη γνώμη μας) δωρεάν theme γιατί σας αρέσει το “τζάμπα”.

Στην WEB PROGRESS αναλαμβάνουμε πολλές φορές εργασίες αλλαγής theme ή αναβάθμισης ιστοσελίδας, επειδή ο προηγούμενος προγραμματιστής/εταιρεία χρησιμοποίησε κάποιο δωρεάν (ή “σπασμένο”) theme ή plugin, το οποίο όμως πλέον δεν συντηρείται και δεν αναβαθμίζεται από την κατασκευάστρια εταιρεία.

8. Μην πέφτετε θύματα “εύκολων” προσφορών. Το αναλύσαμε διεξοδικά παραπάνω.

9. Όπως δεν θα εμπιστευτείτε έναν μηχανικό αυτοκινήτων που το αυτοκίνητό του είναι χαλασμένο, όπως δεν θα εμπιστευτείτε έναν οδοντίατρο που τα δόντια του είναι χαλασμένα, έτσι δεν πρέπει να εμπιστευτείτε και μια εταιρεία κατασκευής ιστοσελίδων που είτε δεν διαθέτει ιστοσελίδα, είτε η ιστοσελίδα που διαθέτει θυμίζει ιστοσελίδα τη δεκαετίας του ’90.

10. Μην εμπιστεύεστε επίσης, για το digital marketing και τις διαφημίσεις της επιχείρησής σας, μια επιχείρηση της οποίας τα Social Media δεν ενημερώνονται και η οποία δεν κάνει digital marketing για την ίδια. Αν κάποιος δεν εκτιμά τη δύναμη των Social Media και των Google Ads για την επιχείρησή του, δεν υπάρχει περίπτωση να τα κάνει να λειτουργήσουν για την επιχείρησή σας.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *