Οι εξελίξεις στο θέμα του e-commerce τα τελευταία χρόνια είναι ούτως ή άλλως μεγάλες. Πιστωτικές κάρτες, POS, συναλλαγές μέσω διαδικτύου, Paypal, αγορές μέσω Eshop είναι μερικές μόνο από αυτές τις αλλαγές.

Η περίοδος που άνοιξε με τον COVID-19 έφερε ακόμα πιο μεγάλες εξελίξεις και ραγδαίες αλλαγές όχι μόνο στον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου αλλά και συνολικότερα στην οικονομία.

Πώς επηρέασε ο COVID-19 το ηλεκτρονικό εμπόριο;

Η πανδημία Covid-19 έχει επηρεάσει κάθε πτυχή της ζωής μας, συμπεριλαμβανομένου και του πώς ψωνίζουμε τα απαραίτητα αλλά και τα μη-απαραίτητα αγαθά (προϊόντα ή υπηρεσίες).

Μετά την φάση του καταναλωτικού πανικού της πρώτης περιόδου, κατά την διάρκεια της οποίας οι καταναλωτές εστίαζαν στην αγορά των απαραίτητων ειδών, η αγορά και οι επιχειρήσεις φαίνεται να επηρεάζονται σημαντικά σε ολόκληρο τον κόσμο. Οι καταναλωτές αλλάζουν τις μεθόδους που προμηθεύονται τα αγαθά, αλλά ταυτόχρονα αλλάζει και το καταναλωτικό τους ενδιαφέρον.

Βασικά Στοιχεία Ηλεκτρονικού Εμπορίου σε Παγκόσμιο Επίπεδο

Ενώ ο τουρισμός, ο κλάδος του αθλητισμού, των events και ο κλάδος της μόδας έχουν επηρεαστεί πολύ αρνητικά, παρατηρείται μεγάλη αύξηση πωλήσεων σε κατηγορίες προϊόντων όπως:

  • Αθλητικά – Η αμερικανική εταιρεία Peloton σημείωσε δραματική αύξηση στις πωλήσεις ποδηλάτων και διαδρόμων. Η Decathlon διπλασίασε τις πωλήσεις της, καταγράφοντας έως και 12.000 παραγγελίες την ημέρα.
  • Puzzle – Στο Βέλγιο, οι διαδικτυακές πωλήσεις εκπαιδευτικών παζλ και παιχνιδιών αυξήθηκαν κατά 438,50%.
  • Οτιδήποτε σχετικό με την τηλεργασία – Ο Όμιλος Fnac-Darty σημείωσε αύξηση 177% στις πωλήσεις.
  • Υγεία – Στις βιταμίνες και στα σιρόπια βήχα έχει σημειωθεί αύξηση πωλήσεων 160% και 500% αντίστοιχα.
  • Online Φαρμακεία – Οι συναλλαγές τους έχουν αυξηθεί κατά 27%.
  • Παρασκευαστές ψωμιού – Το πρώτο σε πωλήσεις προϊόν της Amazon είναι πλέον sold-out.
  • Είδη σχολικών και εξωσχολικών δραστηριοτήτων – Οι γονείς επενδύουν στην εκπαίδευση των παιδιών τους όσο αυτά παραμένουν στο σπίτι.
  • Συσκευασμένο φαγητό – Πλατφόρμες παράδοσης μαναβικής έχουν αύξηση στις πωλήσεις εως και 150%.

Μερικά ενδιαφέροντα στατιστικά ακόμα από το Etsy

Η γνωστή ηλεκτρονική πλατφόρμα πωλήσεων Etsy, μοιράζεται κάποιες πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες σχετικά με τις προτιμήσεις των χρηστών της το τελευταίο διάστημα και ξεχωρίζει τις παρακάτω κατηγορίες:

  • Διακόσμηση σπιτιού
  • DIY kits (σετ χειροτεχνίας)
  • Bath & Beauty (450% αύξηση σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα)
  • Gifts (αποστολή δώρων για τις περιπτώσεις που δεν μπορείς να είσαι παρών)
  • Comfortwear (άνετα ρούχα για το σπίτι)

Ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα

Σχεδόν όλοι οι Έλληνες (88%) χρησιμοποιούν πλέον τακτικά (από «κάποιες φορές την εβδομάδα έως κάθε μέρα») το Ίντερνετ – και το 2% μπαίνει «κάποιες φορές το μήνα».

Το ποσοστό αυτών που πραγματοποιούν τακτικά (από κάποιες φορές την εβδομάδα έως σχεδόν κάθε μέρα) αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα (e- shop) στο Ίντερνετ, είναι υπερδιπλάσιο, σε σύγκριση με πριν από την επιδημία του νέου κορονοϊού (είναι 20% – ήταν 9%).

Σχεδόν οι έξι στους δέκα (57%) αξιοποιούν την τηλεργασία τακτικά.

Η Υψηλή Δυναμική των e-shops

Οι διαδικτυακές δυνατότητες κάθε είδους είναι σημαντικές, αλλά αυτή που παρουσιάζει το μεγαλύτερο περιθώριο ανάπτυξης στη χώρα μας, την υψηλότερη δυναμική αλλά και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τον Έλληνα επαγγελματία, είναι τα ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops).

Έρευνα που διεξήχθη για το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών έφερε στο φως πολύ εντυπωσιακά αποτελέσματα.
Πιο συγκεκριμένα, το 51% αυτών που μπαίνουν στο Ίντερνετ -δηλαδή το 46% του Γενικού Πληθυσμού- αγοράζουν από ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops).

  • Η πλειοψηφία (3 στους 4) όσων κάνουν ηλεκτρονικές αγορές πραγματοποιούν αγορές κυρίως από ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα.
  • Επτά στους δέκα εμπιστεύονται τις αγορές μέσω ίντερνετ.
  • Το 76% βρίσκουν (αρκετά έως πολύ) ικανοποιητική την ποικιλία και την ποιότητα των ειδών.
  • Σχεδόν επτά στους δέκα είναι ικανοποιημένοι (αρκετά έως πολύ) και από την ποιότητα εξυπηρέτησης (όπως συνέπεια, τιμές, υποστήριξη).
  • Τα αρνητικά ποσοστά αξιολόγησης στους παραπάνω τομείς είναι ελάχιστα!

Συμπερασματικά

Τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν αδιαμφισβήτητα πως οι αγοραστικές συνήθειες των πολιτών της χώρας μας (αλλά και στο εξωτερικό), έχουν αλλάξει και πλέον η εξοικείωση του μεγαλύτερου μέρους του πληθυσμού με το διαδίκτυο και τις ηλεκτρονικές αγορές είναι γεγονός.

Δημιουργείται ένα ευρύτατο πεδίο δράσης για τις επιχειρήσεις: από την κατασκευή και την δημιουργία ενός e-shop μέχρι τις σύγχρονες στρατηγικές marketing προώθησης αγορών μέσω e-shop.

Οι αλλαγές αυτές – όπως όλα δείχνουν – θα είναι μόνιμες, πολλές επιχειρήσεις θα προσαρμοστούν στο νέο περιβάλλον, ενώ άλλες που δεν θα προσαρμοστούν υπάρχει ο κίνδυνος να μην επιβιώσουν.

Η δημιουργία eshop δεν αφορά μόνο νέες επιχειρήσεις, ούτε υφιστάμενες επιχειρήσεις οι οποίες πουλάνε προϊόντα και για τις οποίες είναι μονόδρομος η δραστηριότητα μέσω eshop.

Απαιτούνται “έξυπνες” λύσεις και ιδέες για κάθε είδους επιχείρηση ακόμα και για επιχειρήσεις που δεν είχαν φανταστεί μέχρι πρότινος ότι μπορούν να πουλάνε προϊόντα και υπηρεσίες ηλεκτρονικά.

Όπως όλα δείχνουν το αμέσως επόμενο διάστημα, επιχειρήσεις σχετικές με sport activities, φροντιστήρια, γυμναστήρια, σχολές χορού / yoga, ταξίδια, μεταφορικές υπηρεσίες, υπηρεσίες συμβουλευτικής / consulting, εστιατόρια, δικηγορικά γραφεία, κλπ, θα μπουν δυναμικά στο ηλεκτρονικό εμπόριο.

 

Πηγές:
www.prestashop.com
www.visualcapitalist.com
www.etsy.com
Έρευνα Αττικής για το Ε.Ε.Α. Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών Απρίλιος 2020

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *